Hoe kunnen we je helpen?

  • Meest gestelde vragen

  • Wat is mijn fietsmaat?

    Er is geen gouden regel maar onderstaande formule geeft je zeker een indicatie. Meet de afstand tussen je kruis en de grond op je blote voeten (binnenbeenlengte) en vermenigvuldig deze afstand met 0.66. Dit getal is de ideale afstand zijn tussen het centrum van je trapas en de start van de zadelpen (framehoogte). Indien je tussen twee maten belandt kan je bij een mountainbike en racefiets best voor de kleinere maat kiezen. Voor een stads- of trekkingsfiets best de grotere maat.

  • Welke factoren beïnvloeden de actieradius van een E-bike?

    • Het reliëf van je fietstocht: Hoe meer bergen je moet trotseren, hoe harder je motor zal moeten werken. De batterij zal bijgevolg sneller leeg zijn.
    • Temperatuur: Tijdens de wintermaanden kan je een verlies tot 30% ervaren.
    • Bandenspanning: Hoe lager de bandenspanning, hoe meer weerstand. De batterij zal bijgevolg sneller leeg zijn.
    • Gewicht van de bestuurder: Bij een hoger lichaamsgewicht zal je minder ver kunnen fietsen. Meer gewicht zorgt voor meer belasting van motor en dus ook batterij.
    • Versnelling: Door continu in de hoogste versnelling te rijden zal je motor en batterij meer energie verbruiken.
    • Ouderdom batterij: Jaarlijks verliest de batterij een bepaald percentage van zijn capaciteit.
    • Optimale omstandigheden: Hou er rekening mee dat fabrikanten bij het bepalen van de actieradius steeds uitgaan van de meest optimale omstandigheden. Net zoals bij je wagen het werkelijke gebruik van brandstof hoger ligt dan initieel beloofd.

  • Hoe kan ik zien of ik een veilig slot heb?

    Indien je slot voorzien is van een ART Waarde is deze gekeurd door de onafhankelijke stichting ART. Hoe meer ART sterren hoe beter. De meeste fietsverzekeringen vragen een minimumscore van 2 ART sterren in hun polisvoorwaarden. De stichting ART zet zich in om diefstal van tweewielers te voorkomen door meer en betere preventie.

  • Hoe laad ik de batterij op?

    • Sluit de lader op normale netstroom aan.
    • Je kan de batterij opladen tussen 0-45°C. Voor een optimale actieradius kan je de batterij best rond kamertemperatuur opladen.
    • Wanneer een batterij opgeladen is bij vriestemperatuur, kan er 30% verlies optreden.
    • Bij laden en gebruik bij extreme temperaturen kan er blijvende schade optreden aan de batterij.

  • Waarom kan ik in de winter minder ver rijden met mijn e-bike?

    De batterij presteert slechter in koude omstandigheden. De actieradius daalt aanzienlijk tijdens de koude wintermaanden. Bij temperaturen onder 0 °C kan je zelfs een verlies tot 30% hebben. Tijdens de koude dagen raden we aan om de batterij steeds binnen op te bergen en te laden.

  • Hoe pas ik mijn rijstijl aan voor een optimale actieradius?

    • Start steeds in een kleine versnelling. Door de krachtige motorondersteuning voelt het niet aan als een noodzaak, maar goed schakelen kan een grote winst opleveren voor het bereik. Vertrekken in een te hoge versnelling doet de motor harder werken en kost de accu meer energie. Op tijd terugschakelen levert extra kilometers op! (ook aan het verkeerslicht)
    • De actieradius is zeer afhankelijk van het ondersteuningsniveau. Ga je steeds op de ‘turbostand rijden, dan ga je merken dat je bereik tot 50% zal dalen.
    • Bandenspanning. Door met een te lage bandenspanning te rijden ga je meer weerstand creëren. Hierdoor zal de motor harder moeten werken en de batterij meer verbruiken. Controleer zeker maandelijks je bandendruk met de manometer en pomp bij indien nodig. De juiste bandenspanning staat aangegeven op de zijkant van je band.

  • Wat is de levensduur van mijn batterij?

    De precieze levensduur is niet te geven. Het is sterk afhankelijk van de aard en de duur van de belasting. Een batterij gaat in optimale omstandigheden minstens zes jaar mee.

  • Zijn er banden die meer beschermen tegen lekrijden?

    De Marathon plus band van Schwalbe heeft een extra beschermlaag op de top van zijn band (high-tech lekbeschermingslaag aramid). Hierdoor zullen scherpe voorwerpen zoals een punaise of glas de binnenband moeilijker penetreren.

  • Wat is de levensduur van mijn ketting & tandwielen?

    • De levensduur van de ketting & de tandwielen is afhankelijk van de kwaliteit, rijeigenschappen, onderhoud en rijomstandigheden. De duur kan dan ook sterk variëren. Je ketting kan het al begeven na 1000 km, maar even goed pas na 5000 km.
    • Je schakelgedrag is bepalend voor de levensduur van ketting en cassette. Probeer steeds dynamisch te schakelen zodat slijtage niet steeds op 1 tandwiel plaatsvindt.

  • Welke kettingolie gebruik ik het best?

    • Dry lube: Deze gebruiken we het best tijdens droge periodes. Door zijn dunne samenstelling zal de ketting vlot gesmeerd worden en weinig vuil aantrekken. Dry lube is niet waterbestendig. Daardoor zal je zeer frequent moeten smeren indien het regent.
    • Wet lube: Deze gebruiken we in nattere periodes of op een slijkerig parcours. Door zijn dikker samenstelling zal de smering door regen er niet afspoelen. Maar zal tijdens drogere periodes meer stof aantrekken.
    • All weather lube: Een combinatie van bovenstaande en ideaal voor ons variërend Belgisch weertje.

  • Hoe schrijf ik een speed pedelec opnieuw in?

    Bij de verkoop krijg je het inschrijvingsbewijs van de fiets en het gelijkvormigheidsattest van de vorige eigenaar mee. Met deze documenten kan je jouw speed pedelec inschrijven via jouw verzekeraar.

  • Welke verplichtingen zijn er aan een speed pedelec gekoppeld?

    • Minimum leeftijd is 16 jaar voor een speed pedelec + een rijbewijs AM (bromfiets 45 km/u).
    • Een fietshelm is verplicht. De fietshelm moet zijn goedgekeurd conform EN1078 met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn. Indien aan deze norm is voldaan, wordt dat in de helm aangegeven (CE-markering).
    • Documenten: rijbewijs, verzekeringsbewijs en kentekenbewijs moeten steeds in jouw bezit zijn wanneer je rijdt met je speed pedelec.

  • Wie werkt er aan de E-bis fietsen?

    De fietstechniekers van het Fietsatelier reviseren samen met hun begeleiders de Ebis fietsen. Deze techniekers genoten een fietsherstelopleiding en schaven hun skills dagdagelijks bij. Vooraleer een fiets verkocht wordt, krijgt deze nog een finale controle door een begeleider. De fietstechniekers zijn doelgroepmedewerkers die worden klaargestoomd voor de reguliere economie.

  • Heb ik garantie op mijn E-bis?

    Je hebt één jaar garantie op de fiets. Dit geldt niet voor de slijtagegevoelige elementen of schade door abnormaal gebruik. Je kan enkel beroep doen op de garantie indien je de originele koper bent bij E-bis en in het bezit bent van de originele factuur.

  • Onderhoud

  • Bandendruk controleren

    • Controleer minstens maandelijks en liefst wekelijks de bandenspanning van je fiets met de manometer op je pomp. Op de zijkant van je band staat de optimale spanning steeds aangegeven.
    • Een te lage bandenspanning zorgt voor meer rolweerstand, waardoor je zelf of de motor meer energie verbruikt. Ook maak je meer kans op lekrijden en versnelt het slijtageproces van je buitenband.

  • Ketting en tandwielen reinigen

    • Reinig ketting en tandwielen regelmatig. Zo schakelt je fiets beter en verminder je de slijtage.
      • Borstel de ketting en het tandwiel netjes met een ontvetter
      • Verwijder de ontvetter met een zwakke lans of doek
      • Smeer de ketting.

    Als je de ketting gaat smeren zonder eerst te reinigen gaat er zich een dikke laag smeer met vuil rond de ketting vormen. Dit is nefast voor de levensduur en schakelvlotheid van de ketting. Olie op olie maakt de ketting enkel vuiler.

  • Ketting smeren

    Druppel de olie bovenop de ketting waar die de derailleur onderaan verlaat (tussen de achterderailleur en crank). Door met je pedaal achterwaarts te draaien zal je stelselmatig heel de ketting smeren. Een uur na het smeren kan je het overtollige vet eraf halen op dezelfde manier met een stukje keukenrol. Laat nadien de olie zeker een nachtje intrekken. PAS OP! Indien je schijfremmen hebt kan je de ketting best smeren met een druppelflesje en niet met een spuitbus. Bij een spuitbus zullen er vetdruppels op de remschijf komen, wat uiteraard nefast is voor je remblokjes.

  • Over E-bis

  • Wat is een E-bis fiets?

    Een E-bis fiets is een voormalige leasefiets die gedurende maximaal drie jaar geleased werd. Op het einde van de leaseperiode krijgt de leasingnemer de keuze om de fiets over te kopen of terug te geven aan de leasingmaatschappij. De fietsen die terug naar het leasebedrijf gaan worden overgenomen door E-bis. De fietsen krijgen een volledig onderhoud en de schade-onderdelen worden vervangen. De historiek van de fiets wordt bijgehouden in de bike-pass zodat de toekomstige eigenaar weet waarvoor hij of zij betaalt. Ziezo, de ex-leasefiets is nu een E-bis fiets.

  • Wat bepaalt de prijs van een E-bis?

    Bij het opstellen van de prijs starten we steeds van de initiële catalogusprijs. We houden rekening met leeftijd, aantal gereden kilometer, batterijcapaciteit en de staat. Zo kunnen twee dezelfde fietsen toch een verschillende prijs hebben. Een kostprijs van een fiets van één jaar oud zal daarom meer bedragen dan een identieke fiets van drie jaar oud.

  • Hoe kan ik E-bis bereiken?

    Via het contactformulier op deze website of via info@e-bis.be.

  • Wat zijn de bedrijfsgegevens van E-bis?

    Bezoekadres:

    • Fietsatelier
    • Battelsesteenweg 48
    • 2800 Mechelen


    Maatschappelijke zetel:

    • Elf-Novemberstraat 25
    • 2800 Mechelen
    • BTW: BE 0754.970.893
  • Samenwerken met E-bis?

    Dat kan! We luisteren graag hoe we elkaar kunnen versterken. Laat het ons weten via het contactformulier of via info@e-bis.be.

  • Welke Privacy Policy hanteert E-bis?

    De Privacy Policy kan je hier terugvinden.

Meer hulp nodig?

Neem contact op met e-bis

We houden je graag op de hoogte!

Je mailadres wordt enkel gebruikt voor de nieuwsbrief.

Welkom bij E-bis!

Een E-bis is een betaalbare en kwaliteitsvolle ex-leasefiets.


Benieuwd naar onze modellen? Kom ze bezichtigen en testen in het Fietsatelier, en schrijf je in voor de nieuwsbrief. E-bis is zoals een versmarkt. Wekelijks komt er een verse lading fietsen binnen.

Check het aanbod nearly new bikes in de winkel.