Een E-bis fiets is een voormalige leasefiets die,
na revisering, als nieuw de baan op gaat.
E-bis is de betrouwbare en transparante tweedehandsmarkt voor fietsen.
Fietsleasing
Fietsleasing is een mobiliteitsoplossing die de werkgever aan de werknemer biedt voor woon-werkverkeer of als incentive. De werknemer krijgt een A-merk fiets ter beschikking voor 36 maanden. Deze fiets krijgt op regelmatige basis een professioneel onderhoud. Op het einde van de leaseperiode wordt de fiets opnieuw aangeboden aan de leasefirma of overgenomen door de werknemer. De fietsen die niet overgenomen worden door de werknemer kunnen na een opfrissingsbeurt nog jaren mee. Hier komt E-bis op de proppen.
Reviseren
E-bis neemt de einde-leasefiets over van de leasefirma en vervangt alle onderdelen die schade vertonen en de prestaties van de fiets negatief beïnvloeden. De fiets wordt volledig afgesteld en uitgebreid getest.
Het reviseringproces gebeurt door ervaren fietstechnici en techniekers in opleiding die tewerkgesteld worden in de sociale economie in het Fietsatelier in Mechelen. Deze techniekers in opleiding worden klaargestoomd voor de reguliere arbeidsmarkt. E-bis geeft hierdoor kansen aan werkkrachten die zo sneller kunnen doorstromen.
Remarketing
De gereviseerde fietsen kunnen nog duizenden kilometers de baan op. Daarom worden ze opnieuw in de markt gezet. De fiets kent dus een tweede levenscyclus en dit noemen we een remarketingproces. De E-bis fietsen zijn te bezichtigen, te testen en te koop in het verkooppunt in het Fietsatelier te Mechelen.
Kies je nieuwe E-bis in het Fietsatelier
Unieke samenwerking
E-bis BV is een unieke samenwerking tussen een onderneming uit de reguliere economie en een organisatie uit de sociale economie. ECOSO vzw en Blusser BV bundelen de krachten.
ECOSO staat voor ECOlogisch en Sociaal Ondernemen. Het doel is tewerkstelling creëren en competenties versterken voor mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt in een ecologische context. ECOSO gelooft in diversiteit en inclusie.
Blusser BV is de managementvennootschap die met het concept achter E-bis op de proppen kwam. Deze vennootschap van jonge Mechelaars zorgt en onderhoudt het nodige netwerk, beheert de marketing- en communicatiestrategie en ondersteunt Ecoso procesmatig. Meer info over partners vind je hier
Circulaire en sociale economie
E-bis is een circulair verhaal dat start waar fietsleasing eindigt. E-bis neemt einde-leasefietsen over van leasingmaatschappijen en brengt deze naar het Fietsatelier in Mechelen voor revisering. Hier worden de fietsen onder handen genomen door techniekers uit de sociale tewerkstelling en opnieuw aangeboden met garantie op de markt. Hierdoor creëert E-bis een betrouwbare tweedehandsmarkt.
E-bis komt als antwoord op enkele noden
Sociale tewerkstelling
Het Fietsatelier in Mechelen heeft zeker geen tekort aan werk. Helaas zijn de te herstellen fietsen meestal van povere kwaliteit; weesfietsen, fietsen van onbekende merken met weinig kwalitatieve onderdelen, stationsfietsen, … De E-bis fietsen zijn kwalitatieve en meestal elektrische fietsen waardoor de techniekers nieuwe vaardigheden aanleren en fier mogen zijn op hun werk.
Leasemaatschappijen
Het huidig verdienmodel bij de leasemaatschappijen bevindt zich in de leasing. De einde-leasefietsen hebben na 36 maanden echter nog een bepaalde restwaarde. Door samen te werken met E-bis verdienen ze er nog iets aan en werken ze tegelijkertijd aan hun sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheden.
Klanten
Een E-bis is een A-merk fiets van maximaal 36 maanden oud. De koper krijgt de historiek (#km, batterijcapaciteit, catalogusprijs, …) mee en één jaar garantie. Hierdoor kopen ze een kwalitatieve fiets op een betrouwbare tweedehandsmarkt en tegen een betaalbare prijs. Tegen deze prijs konden ze voordien enkel terecht voor een fiets in de supermarkt of bij de particulier.
Fietswinkels
Het beroep fietstechnieker is een knelpuntberoep aan het worden. De vraag naar geschoolde techniekers is groot. Door de doelgroepmedewerkers E-bis fietsen te laten herstellen zullen ze sneller in het circuit van de fietswinkels terecht komen.